סמים – מה הם עושים לנו (כל העובדות)

קוקאין, הרואין, אופיום, LSD, קנאביס ופטריות – סמים מסוגים שונים שימשו ומשמשים למטרות רפואה אך גם למטרות פנאי או רוחניות. כיצד משפיע השימוש בסמים השונים על מצב הרוח, המוח והגוף?

בני אדם ובעלי חיים אחרים תמיד השתמשו בסמים מסוג כלשהו, ממגוון רב של סיבות. הסיבה הנפוצה ביותר היא כמובן לרפואה אך גם מסיבות פסיכולוגיות כמו בריחה משעמום או כאב רגשי, התענוג מההשפעה, או חיפוש אחר הארה רוחנית.

1. ממריצים

ילדים בשדות הקוקאין בדרום אמריקה
קוקאין, גם בצורת אבקה וגם בצורת קראק, מיוצר מעלי צמח הקוקה, אשר בצורתו הטבעית הוא ממריץ קל, כמו הקפאין.

קוקאין, אמפתמין, אקסטזי וקפאין, כולם מגרים את מערכת העצבים המרכזית. ממריצים קלים מעלים את הריכוז והערנות, אך שימוש מוגזם בהם גורם לחרדה ופסיכוזה. בניורופסיכולוגיה נותנים אמפתמין לעכברים על מנת לחקות סכיזופרניה למטרות מחקר וקוקאין עדיין נמצא בשימוש מבחינה רפואית כמרדים מקומי. עד שנת 1903 קוקה-קולה נמכרה כתרופה, היא הכילה 9 מ”ג קוקאין למנה, והמוצר נקרא על שם צמח הקוקה. מאז, קוקה-קולה החליפו את הקוקאין בקפאין. פופולריות התה, הקפה, השוקולד ומשקאות קפאין קלים (רד-בול ודומיו) הופכים את הקפאין לסם הפסיכואקטיבי הנפוץ ביותר בעולם. טבק, והמרכיב העיקרי בו – ניקוטין, הוא בעל השפעה ממריצה כמו קפה והוא נמצא בשימוש בגלל סיבות דומות. ניתן לצרוך טבק על ידי לעיסה, עישון במקטרת, סיגריה, או סיגר. שימוש בקפאין ובניקוטין הינו חוקי ברוב המקומות בעולם למרות שבמספר דתות יש אמונות כנגד השימוש בהם. מנה קטלנית של קפאין מכילה בערך 150 עד 200 מ”ג לקילוגרם ממשקל הגוף, או בסביבות 80 עד 100 כוסות קפה. 30 עד 60 מ”ג של ניקוטין, כמות זהה לכמות שיש ב-30 עד 40 סיגריות, מהווה כמות קטלנית לאדם הממוצע, לכן עישון ושימוש בתחבושות ניקוטין ביחד יכול להיות מסוכן ביותר. למרות זאת, טיפול על ידי שימוש בניקוטין יכול לעזור נגד ליקויים קוגניטיביים בחולי אלצהיימר בשלב המוקדם של המחלה.

2. אלכוהול

אלכוהול - הכל עניין של מינון
ההבחנה בין סם לאוכל אינה תמיד ברורה. אלכוהול בכמויות קטנות יכול להועיל, אבל הוא הרסני מבחינת התמכרות ורעיל כאשר נצרך בכמויות גדולות.

שימוש בתרופות הרגעה ודיכאון נעשה עקב יכולותיהן נוגדות החרדה ויכולות ההרגעה שלהן. אלכוהול, או ליתר דיוק אתנול, הוא מדכא של מערכת העצבים אשר משפיע על קולטנים דומים במוח (חומצה גאמא-אמינובוטירית) כמו אלה של התרופות הבנזודיאזפיניות נוגדות החרדה כגון זאנקס, דיאל ואזיום. שימוש ממושך במדכאים יכול לגרום להתמכרות פיזית ופגיעה גדולה באיברי הגוף. במחקרים אשר השוו בהם את ההשלכות הבריאותיות של התנזרות משתייה, שתייה מתונה והתמכרות לאלכוהול, התגלתה תוצאה מפתיעה ביותר: כמובן שהאלכוהוליסטים היו במצב הבריאותי הגרוע ביותר, אך האנשים שנהנו מהחיים הבריאים והארוכים ביותר היו השותים המתונים. השותים המתונים סבלו ב-40 עד 60 אחוזים פחות ממחלות לב ביחס לאלו שהתנזרו משתייה. שתייה נחשבת למתונה אם שותים לא יותר מפעמיים ביום. שתיית 14 משקאות בערב יום שישי והתנזרות במהלך שאר השבוע כך שנוצר ממוצע של שני משקאות ליום לא נחשבת כשתייה מתונה, זוהי שתייה מוגזמת. קיימים מספר מחקרים אשר מצביעים על כך שהימנעות משתיית אלכוהול מתונה יכולה להוביל לדיכאון. יין אדום בפרט מקושר לבריאות טובה. הוא נחשב לאחראי ל”פרדוקס הצרפתי”. הצרפתים צורכים, בממוצע, מזון עתיר בשומנים ומעשנים בכמויות גדולות, אך למרות זאת הם סובלים ממחלות לב בכמות פחותה ביותר בהשוואה למדינות רבות אחרות. יש החושבים שאלכוהול, אנטי-אוקסידנטים, ורזרבטרול מקליפות של ענבים אדומים מגנים נגד הנזקים. כמות האתנול הקטלנית לאישה במשקל 45 ק”ג היא ריכוז של בין 40 ל-50 אחוזים של אלכוהול בדם, או בערך 10 משקאות לשעה.

3. קנאביס

קנטוניק
קנאביס הוא אחד הצמחים השימושיים והשנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה האנושית. הוא משמש כמזון, מכינים ממנו נייר, בדים וחבלים. בתור סם הוא נחשב גם קטלני וגם מציל חיים על ידי קהילות שונות וממשלות.

קנאביס, אשר ידוע גם בתור מריחואנה, והצורה המרוכזת שלו – חשיש, הוא אחד הסמים הנפוצים בעולם והסם הבלתי חוקי הנפוץ מכולם. הצמח או נגזרותיו ניתנים לעישון, אידוי או אכילה. קנאביס נמצא בשימוש רפואי עקב השפעתו הפסיכואקטיבית כבר במשך אלפי שנים. השמנים הריחניים שמופקים ממנו מוזכרים בתנ”ך בספר שמות פרק ל’ פסוקים 22-30 בשם קנה-בושם, והמקרים הראשונים שידוע שנעשה בהם שימוש בקנאביס למטרות רפואיות בזמנים עתיקים התרחשו בסין, מצרים, הודו ויוון. השימוש בו נמשך גם בתקופה הויקטוריאנית עד לשנות ה-30 של המאה העשרים שבהן הפגינו נגד השימוש בו, בעיקר בארה”ב, ומפגינים נגדו גם כיום. בשנות ה-60 של המאה העשרים הפרופסור הישראלי רפאל משולם הצליח לבודד את ה-THC מהקנאביס אשר עוד בשנות ה-40 של המאה העשרים הוכח ע”י מדענים צ’כים שהוא בעל תכונות נוגדות דלקות, נוגדות חמצון, משכחות כאבים, ואנטי ביוטיות. נכון לעכשיו, מספר מדינות שוקלות מחדש את יתרונותיו הרפואיים של הקנאביס. מריחואנה מכילה מספר רב של כימיקלים פסיכואקטיבים הנקראים קנבינואידים. הכימיקלים המועילים ביותר במריחואנה מבחינה רפואית הם THC, CBD ו-CBN. קנאביס וגרסאותיו השונות הינם בעלי השפעות אנטי-חמצון ואנטי-דלקתיות חזקות והם משמשים לטיפול בכאבים ובחילות הקשורים לטיפול בסרטן, תסמינים של איידס, מחלות עיכול, מחלות עצמות, ומחלות פסיכיאטריות כגון הפרעת דחק פוסט טראומתית וצורות שונות של דיכאון. לאחרונה הוכח כי הכימיקלים המצויים במריחואנה יכולים להפחית דלקתיות ולהאט את הזדקנות המוח, וגם להאט את התקדמות מחלת האלצהיימר. במהלך אלפי השנים שבהן נעשה שימוש במריחואנה לא תועד מעולם מוות ממנת יתר של מריחואנה, למרות שהיו 4 מקרי מוות שנגרמו על ידי סם סינטתי דמוי THC העונה לשם מרינול. המריחואנה משפיעה בעיקר על אזורים במוח שאינם קשורים לתפקודים חיוניים, לכן זה סם בטוח להפליא. הוא פחות רעיל מניקוטין, אספירין, אלכוהול, קפאין, או ויטמין A. ראו עוד: קנאביס רפואי – כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול.

4. אופיום, פטריות ו-LSD

גידולי אופיום במיאנמר (בורמה)

פרג האופיום מפיק זרעי מאכל, וסוג של לטקס אשר יכול להיות מזוקק למורפיום, קודאין, הרואין, ותרופות משכחות כאבים רבות אחרות. אופיואידים משכחי כאבים אלה יעילים ביותר, אך ממכרים מאוד ויכולים להיות קטלניים.

אופיום ,אופיואידים וגרסאותיהם היו בשימוש עוד מימים עברו והשימוש בהם נמשך גם כיום, בעיקר בהרואין ובמורפיום. כאשר הומצא תוצר סינטתי דמוי הרואין הוא נחשב לסם פלא והיה זמין ביותר במרקחות האמריקאיות והאירופאיות ושימש לטיפול בשיעול ואלכוהוליזם. אלכוהוליסטים נהיים אלימים לעיתים קרובות והרואין גורם למשתמשים בו להרגיש רדומים, אז בהתחלה חשבו שזאת תרופה. אופיום ניתן לעישון או לאכילה, בזמן שהרואין בדרך כלל מוזרק, מוסנף או מעושן. רוב האופיואידים בבתי המרקחת מגיעים בצורת גלולות. אופיואידים מפחיתים כאב על ידי פעולה במספר אזורים במוח הכוללים גם את גזע המוח, מקום שמספר רב של פעולות חשובות ביותר נשלטות על ידו. פעולת הסמים האופיואידים על גזע המוח משפיעה גם על פעולות חשובות כמו נשימה ודופק אשר נשלטות גם הן על ידי האזור הזה. דיכוי אזורים אלו בגזע המוח היא הסיבה לכך שהאופיואידים יכולים להיות כל כך קטלניים כאשר לוקחים מנת יתר. הכמות הקטלנית של אופיום היא 200 מ”ג לבן אדם ממוצע. תסמיני הגמילה יכולים להיות כל כך חמורים וקטלניים, שאנשים שהיו מכורים במשך זמן ממושך ורוצים להיגמל כעת, חייבים לצרוך בקביעות אופיואידים תרפיים למשך שארית חייהם.
סמים פסיכדליים כמו LSD או פסילוסיבין שמצוי בפטריות הזייה, גורמים לשינויים עמוקים בחוויה החושית, כמו ראיית דברים שאינם באמת קיימים. משתמשים עשויים לחוות השתלבות של מספר חושים הנקראת סינסתזיה, בה לצבע יכול להיות טעם, ושמיעת צליל יכולה להתפרש כמו ראיית צבע.
סמים פסיכדליים קלאסיים כמו LSD ופסילוסיבין משבשים את פעילות הקליפה הקדם חזיתית אשר ממיינת את החוויה החושית שלנו לקטגוריות ושפות. כאשר רק הקולטן החושי פועל ללא שליטה או סידור נגרמות הזיות. אותו אזור מסויים במוח מושפע אצל אנשים מדוכאים. סמי הזייה או סמים פסיכודליים בדרך כלל משפיעים על מערכת הסרטונין, היכן שהתרופות נוגדות הדיכאון פועלות גם כן. השימוש הרפואי שלהם שנוי במחלוקת, אם כי קיימת היסטוריה של שימוש בתרופות אלו, בעיקר בקרב שבטים אינדיאניים שונים לצרכים דתיים ורוחניים. בשנים האחרונות קיימת התעניינות מחודשת בשימוש בסמים פסיכדליים בפסיכיאטריה. הם משפיעים על אותה המערכת שמעורבת במקרי דיכאון וחרדה. הם עושים זאת על ידי השפעה על אופן החזרת זיכרונות ונראה שהם מגרים אזורים לא פעילים אצל מטופלים מדוכאים. המינון הקטלני של פסילוסיבין אינו ידוע בגלל שלא ידוע על מקרי מוות שנגרמו עקב שימוש בו.

קצת חומר למחשבה…

1. מדוע קפאין וניקוטין הם סמים אשר מקובלים על האוכלוסייה יותר מאשר שאר הסמים?
2. מדוע לדעתך חלק מהאנשים מתמכרים וחלק לא?
3. איזה מהשימושים הרפואיים של הסמים הפתיע אותך הכי הרבה?
4. איזה סגנון חיים מתקשר לכל אחד מהסמים הללו לפעמים? לדוגמה: מריחואנה להיפיים, קוקאין לצעירים ועשירים.
5. איזה סם מבין הסמים הללו הכי פחות מוערך לדעתך?
6. איזה מהסמים הללו צריך להיות חוקי וכיצד יש לשלוט על כל אחד מהם?
7. האם מאסר הוא פתרון יעיל לבעיית הסמים? מה בנוגע להתערבות רפואית?
8. סמים מותאמים מיוצרים לעיתים שכיחות יותר והם בעלי השפעות לא ידועות. אילו סטנדרטים אנו צריכים לקבוע על מנת לאסור או להתיר שימוש בחומר כלשהו שעלול להיות מסוכן?

ראו עוד: “על סם” – סדרת המופת של אשרת קוטלר – כל הפרקים לצפייה ישירה

ראו עוד: שוברים את המיתוסים – העובדות על הסכנות הבריאותיות בצריכת קנאביס

ראו עוד: סמים נלקחים למטרות הנאה – תבינו את זה ונוכל להתקדם

ראו עוד: פורטרט אישי על סמים – אמן נוטל סמים ומצייר פורטרט אישי לאחר כל שימוש

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר